16 februari

Rätt design ger effektiva företags- och kontorsskyltar

Posted in blog

Just nu råder ett kreativt skyltklimat där nya uttryck och material flödar och skapar gynnsamma förutsättningar för färgstarka lösningar. Fantasin är i stort sett det enda som sätter gränserna för hur skyltar och skyltsystem kan se ut, men bara för att det finns möjlighet att använda banbrytande och iögonfallande design så är det inte nödvändigtvis […]

(Läs mer…)

18 januari

Tydlig skyltning i hiss – för säker tillgänglighet

Posted in blog

En hiss innebär tillgänglighet och framförallt för dem med nedsatt rörlighet är hissar nödvändiga för transport till andra våningsplan. Detta gör hissar till helt självklara inslag för verksamheter som bygger på att alla ska kunna ta del av de olika utrymmena. Till exempel hotell, museum, restauranger, butiker och köpcentrum.

(Läs mer…)

16 december

Samarbeta med en skyltmakare som kan LED

Posted in blog

Ljusskyltar förknippas ofta med neon, eller argon. Gaser som länge använts för att tillverka fasadskyltar i skarpa färger. Sådana lösningar förekommer fortfarande och syns ofta på fasader i stadskärnor där de lyser upp och förmedlar en känsla av lekfull retro. Men, en mer modern och vanlig form av belysningsteknik är istället LED-lampan, som vunnit mark […]

(Läs mer…)

18 november

Skylt och gravyr – även för moderna sammanhang

Posted in blog

Begreppet skyltgravyr för gärna tankarna till dörrskyltar i metall, prydda av snirkliga, eleganta bokstäver. Små glimmande inslag i annars återhållsamma kontorsmiljöer. Sådana lösningar förekommer visserligen, och kan fylla både orienterande och varumärkesbyggande funktion. Men modernt gravyrhantverk stannar inte där.

(Läs mer…)

29 oktober

Hotellskyltar för bästa representation och säkerhet

Posted in blog

Hotell är någonting som vi associerar med lyx, komfort och avslappning. En möjlighet att känna sig omhändertagen och äta god mat under trevliga, serviceinriktade former. Men förutom detta har hotellen blivit trendiga inslag i stadskärnan. Vilket hotell du väljer att bo på säger någonting om din identitet, och avslöjar också mycket om området det ligger […]

(Läs mer…)

27 oktober

Kontorsskyltar – för god estetik och orientering

Posted in blog

Människor gillar att kategorisera och skapa ordning. Det är så vi orienterar oss och får förståelse för omgivningen och olika system. I vissa sammanhang krävs dock att omvärlden tar ansvar för själva samordnandet, för att underlätta för dem som vistas i miljöerna. Flygplatser är ett exempel på miljöer där skyltning aktivt används för att besökarna […]

(Läs mer…)

25 oktober

Viktigt att köpa skyltar anpassade efter företagets logotype

Posted in blog

En logotype är en viktig del av en verksamhet, och ska effektivt förmedla företagets kärnvärden och ha en aktiv inverkan på betraktaren. Hur central en logotype kan vara blir tydligt i sammanhang som rör några av världens största varumärken. När vi i vardagen talar om dem så tänker vi per automatik på deras logotype och […]

(Läs mer…)

7 oktober

Informationsfilm: ”Expo-, skylt- och storbildsproducent”

Posted in blog

I detta klipp är Dan Holmquist med och pratar om vikten av den här typen av utbildningar, samt att skyltbranschen alltid behöver anställa fler kunniga personer. En av Holmquistsigns praktikanter är dessutom med ute på verkstaden och visar hur print av material kan gå till.

(Läs mer…)

27 september

Hur skräddarsydda träskyltar & andra faktorer kan väcka intresse för företag

Posted in blog

Företag inom detaljhandeln bör vara uppmärksamma på att kundernas intresse för deras verksamhet kan fångas, eller förloras inom loppet av så lite som tre sekunder. Verksamheter skall därför använda sig av högkvalitativa skyltar som tydligt och effektivt representerar deras varumärke. Tydlig marknadsföring av en produkt kan leda till en positiv upplevelse hos kunden som då […]

(Läs mer…)

27 september

Betydelsen av att företag väljer passande färgschema i designen av fasadskyltar

Posted in blog

Det är naturligt för den mänskliga hjärnan att reagera på visuell stimulans vilket innebär att vi kan uppleva färger på positiva eller negativa sätt. Färger har också olika värden för olika kulturer, både på ett medvetet och omedvetet plan. Med tanke på detta är det avgörande för företag att ta hänsyn till färgpsykologi för att […]

(Läs mer…)