Vikten av bra skyltning

Posted on Jun 22, 2016 in

I en studie gjort av den amerikanska budfirman FedEx uppgav 67 % av de tillfrågade att de någon gång hade köpt en produkt eller tjänst enbart på grund av att det fanns en skylt som fångade deras intresse. Utöver detta menade 50 % att en skylt i dålig kvalitet med till exempel felstavade ord kunde få dem att välja bort en viss butik, affär eller annan typ av verksamhet. En majoritet av konsumenterna kände att skyltningen påverkade deras uppfattning om en produkt eller tjänst.

Ett varumärke handlar inte bara om en snygg logotyp, utan om hela den upplevelse kunden har i kontakt med varumärket. Den bild som kunden uppfattar kallas image, och byggs upp med hjälp av allt från produktförpackning, butiksinredning till personalens bemötande. I detta kan skyltning spela en viktig roll då det i många fall kan vara det första en potentiell kund får syn på. Det är dessutom ett effektivt sätt för företag och organisationer att kommunicera sin identitet. Nedan förklaras några av de fördelar som kan komma av att skylta effektivt och genomtänkt:

Det första intrycket
De allra flesta verksamheter använder skyltar av något slag, om så bara för att visa var de finns. Men skyltningens mångsidighet och dess funktion som marknadsföringsverktyg bör inte underskattas. En skylt är som tidigare nämnt ofta den första kontakt en kund eller konsument har med ett varumärke, och det är således även din första chans att göra ett gott intryck. Dagens konsumenter har blivit vana vid att mötas av olika marknadsföringsbudskap och navigera sig fram genom välkända symboler och färger. Här gäller det alltså att tänka igenom din skyltning för att säkerställa att du skapar rätt associationer hos din målgrupp.

Synlighet
Den som inte syns, finns inte. Idag är det än viktigare att stå ut från mängden för att fånga målgruppens uppmärksamhet. Alla verksamheter använder sig av olika metoder för marknadsföring, och vare sig det handlar om trycksaker, tv-reklam eller skyltning måste dessa anpassas och integreras för att nå ut till kunderna. Marknadsföringen slutar dock inte verka bara för att kunderna har hittat till dig, utan bör fortsätta att kommunicera ditt varumärke även när de står innanför din dörr genom saker som inredning, prislappar och dörrskyltar i kontor.

Branding
Dina skyltar blir en del av ditt varumärkes identitet och kan användas för att kommunicera olika budskap och värdeord. Kontorsskyltar eller hotellskyltar i mässing kan till exempel skapa associationer till kvalitet och tradition. Träskyltar kan på samma sätt kännas naturliga, rustika och varma. Dina skyltar kan alltså användas tillsammans med din inredning för att skapa ett speciellt intryck som sammankopplas med ditt varumärke.